روز دوم جشنواره فجر به کام «شنای پروانه»
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۸۱۸۱
دومین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانهها در حالی سپری شد که به نظر میرسد بهتر است از این پس موقع اکران عمومی فیلمها علاوه بر تعیین رده بندی سنی، هشدار به بیماران قلبی و عصبی هم خیلی جدی مورد تاکید قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، یکشنبه ۱۳ بهمنماه روز دوم سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه و منتقدان با نمایش دو فیلم از بخش نگاه نو، یک باکس مستند و کوتاه، و فیلم تازه و متفاوت مرتضی فرشباف همراه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روز ابتدا با خبرها و شایعاتی از تغییرات احتمالی در جدول جشنواره فیلم فجر شروع شد. در خبرهایی غیررسمی گفته میشد فیلم مجید مجیدی و نیز «روز صفر» سعید ملکان که از اولین روز اکران مردمی به دلیل نقص در تهیه نسخه نهایی جا مانده بود به جشنواره نمیرسند و قرار است فیلم عنکبوت ابراهیم ایرج زاد به جدول اضافه شود. این خبر زمانی جدیتر به نظر میرسید که در سالن حوزه هنری فیلم «عنکبوت» که آخرین فیلم رزرو جدول اصلی جشنواره است در سانسهای فوقالعادهی نمایش قرار داشت.
اما پیگیری ایسنا حاکی از آن بود که طبق وعده سازندگان فیلم «خورشید»، جدیدترین ساخته مجیدی تا روز ۱۴ بهمن حتما به جشنواره خواهد رسید و سعید ملکان هم با عذرخواهی از مخاطبانش اعلام کرد فیلمش آماده است و برای خریداران بلیت روز اول، سانس فوق العاده خواهد گذاشت.
دبیر جشنواره هم با تایید اینکه از هر پنج فیلم رزرو بخش سودای سیمرغ نسخه دیسیپی خواسته شده تا در صورت لزوم آماده باشند تاکید کرد، «نمایش فیلمهای رزرو با درخواست مکتوب تهیه کننده فقط در سالن رسانه میتوانند اکران شوند.» البته پیشتر هم گفته شده بود که در صورت جابجایی، فیلمهای رزرو به ترتیب اولویت وارد جدول میشوند.
اما از این خبرها که گذر کنیم به فیلمهای نمایش داده شده در سینمای رسانهها میرسیم که غافلگیریهایی را هم برای بعضی منتقدان و خبرنگاران با خود داشتند.
شاید بیراه نباشد اگر اتفاق مهم دو روز اول جشنواره را فیلم «شنای پروانه» محمد کارت بدانیم که بعد از ساخت چند فیلم کوتاه و مستند، اولین تجربه بلند سینمایی خود را در این دوره با تهیهکنندگی رسول صدرعاملی که در این روز غایب هم بود، رونمایی کرد؛ فیلمی که تقریبا بیشتر بازیگرانش نقشهایی متفاوت نسبت به دیگر کارهایشان جلوی دوربین ایفا کردند تا ورژنهای مختلف «لات» مسلکی را با بازی امیر آقایی، جواد عزتی، پانتهآ بهرام و علی شادمانفر ببینیم.
پانتهآ بهرام که از لحظه تمام شدن نشست پرسش و پاسخ فیلم، ویدیویی کوتاه از صحبتهای او در فضای مجازی پخش شده با سر تراشیده در دقایقی کوتاه از این فیلم بازی کرده تا پس از سمیرا حسن زاده در «سه کام حبس»، دومین بازیگر زنِ سرتراشیدهی جشنواره امسال باشد.
از اتفاقهای جالب دیگر این فیلم حضور جواد عزتی و همسرش مهلقا باقری در نقش یک زوج است که همراهیشان هم شرایط راحتتری را برای نشان دادن رابطه این زن و شوهر در فیلم فراهم کرده و هم اینکه همبازی شدن دو همسر در سینمای ایران به این شکل خیلی زیاد تکرار نشده است.
امیر آقایی، بازیگر معمولا جتلمن یا به قول خودش شَقّ و رقّ سینما هم همانطور که از ویدیوهای منتشر شدهاش برمیآید نقش «گنده لاتی» را بازی کرده که گریمش خیلی شبیه یکی از اشرار معروفی است که چند سال قبل دستگیر شد. او میگوید برای رسیدن به این نقش خیلی لازم نبوده تحقیق میدانی کند و همین که چیزهایی از گذشتهاش را به یاد میآورد کافی بود.
«شنای پروانه» اگرچه به لحاظ فیلمنامه و بازیها مورد توجه قرار گرفت و نشست رسانهای آن هم شلوغترین نشست دو روز اول جشنواره بود و با تشویقهای مکرر همراه شد اما صحنههای خشونتآمیزی هم داشت که باعث ناراحتی و فشار جسمی به بعضی تماشاگران دارای سابقه بیماری قلبی شد. گرچه میزان خشونت این فیلم اصلا به پای «سه کام حبس» سامان سالور که فیلم افتتاحیه جشنواره بود نمیرسد.
اما فیلم دوم سینمای رسانهها اولین ساخته بهرنگ دزفولی زاده بود که مسئلهای مهم از جامعه ناشنوایان را پیرنگ اصلی قصه خود کرده بود. «بی صدا حلزون» در پس ماجرای اصلی خود مشکلات و دغدغهها و زوایای پنهانی از افراد ناشنوا را نشان داد که برای بسیاری از تماشاگران و حتی بازیگران فیلم، پیشتر غریب و ناآشنا بود.
هانیه توسلی در نقش یک زن نیمه شنوا تمرینهای زیادی را برای نوع تکلم و آوای خود در این فیلم پشت سر گذاشته و میتوانست یکی از شانسهای نامزدی سیمرغ بهترین نقش اول بازیگر زن باشد، اما همانطور که خودش هم با کمی افسوس بیان کرد، «بی صدا حلزون» در بخش مسابقه سینمای ایران نیست و به همین دلیل به جز فیلمنامه و کارگردانی بخش دیگری از آن داوری نمیشود. این مسئله گویا مورد انتقاد دزفولی زاده هم هست چرا که از خبرنگاران خواست در احقاق حق برای فیلمش او را همراهی کنند.
نشست رسانهای این فیلم که با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر شروع شد، با همراهی دو فرد مسلط به زبان اشاره برگزار شد که در بخشی کوتاه تحسین حاضران از بازی کودک ناشنوای فیلم را به او منتقل کردند.
از اتفاقهای ویژه این نشست، نوشته مکتوب یک خبرنگار بود که پس از انتقاد چند نفر درباره نوع نگاه فیلمساز در بیان مشکلات و دغدغههای ناشنوایان گفته بود، چند سالی را با ضعف شنوایی عمر گذرانده و در عین حال به عنوان خبرنگار سینمایی هم کار میکرده و از وقتی پروتز گذاشته و بخشی از مشکلش حل شده شرایط بهتری دارد و به همین دلیل خیلی از مسائل فیلم را درک میکند.
و در آخر به سومین فیلم روز دوم جشنواره در پردیس ملت میرسیم که پیش از مستند قصه دختران فروغ و فیلم کوتاه دابر نمایش داده شد.
«تومان» فیلمی طولانی با تایم حدود دو ساعت و ربع است که تازه از رافکاتهای بیش از سه ساعت درآمده و مرتضی فرشباف، کارگردانش، زمان آن را مناسب میداند.
او که قبلاً فیلم بهمن را ساخته، در این فیلم از چند بازیگر تئاتری هم استفاده کرده تا یک قصه جوانانه را با قمار و شرطبندی و ساختاری تازه در کارش تعریف کند.
فیلم «تومان» چند سکانس از مسابقات فوتبال با گزارشگری فردوسی پور، خیابانی و سرهنگ علیفر دارد که علاوه بر شوخی کوتاهی با علیفر، نشانهای است بر اینکه عادل فردوسی پور خیلی بیشتر از گزارشگران دیگر فوتبال مورد علاقه سینماییهاست، چون در یکی دو فیلم دیگر جشنواره هم که صحنهای از یک مسابقه فوتبال پخش میشد بازیهایی انتخاب شده بودند که فردوسیپور گزارشگرش باشد.
فیلم فرشباف که با وجود طولانی بودن، تا آخر تقریباً تمام تماشاگرانش را در سالن نگه داشت، نشستی بیحاشیه و نسبتا خلوت را در ساعت پایانی روز دوم جشنواره تجربه کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فیلم فجر 98 جشنواره فیلم فجر سینمای رسانه ها شنای پروانه فردوسی پور فیلم ها روز اول روز دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمبود آرد در اسدآباد وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ رسول قنبری گفت: شهرستان اسدآباد دارای ۱۲۰ واحد نانوایی بوده که سهمیه تخصیصی آرد به هر یک از این نانواییها شش کیسه است و به تبع آن به علت کم بودن تخصیص این سهمیه آرد تا حدودی با مشکل مواجه هستند.
او در ادامه از پلمب ۴۶ واحد صنفی متخلف این شهرستان در سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور کنترل بازار در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از صنوف شهرستان انجام گرفت که در این رابطه ۱۷۷ پرونده صنوف متخلف به تعزیرات معرفی و ۴۶ مورد نیز پلمب شد.
رئیس اتاق اصناف اسدآباد در ادامه با اشاره به فعالیت ۴۷۰۰ کسبه دارای پروانه در شهرستان اسدآباد گفت: در سال گذشته ۵۷۰ مورد جواز کسب و پروانه جدید توسط اتاق اصناف برای واحدهای صنفی شهرستان صادر شده است.
قنبری با بیان اینکه پیشبینی میکنیم در این بین هنوز ۶۰۰ واحد صنفی بدون کسب پروانه در سطح شهرستان فعالیت دارند، اظهار کرد: در صورت شناسایی چنین واحدهای صنفی بدون پروانه کسب علاوه بر اخطار لازم، برخورد میشود.