مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۶۸۲۴
به گزارش اکوفارس، مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد با حضور هنرمندان و مسئولان برگزار شد.
**اهدای سیمرغ بخش تبلیغات
سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم: مریم تختکشیان برای فیلم غلامرضا تختی
سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم: محمد تقیپور برای فیلم 23نفر
سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس: امید میرزایی برای فیلم شاهکش
**اهدای جوایر بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو
در بخش بعدی اهدای جوایز نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاهنو رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند اهدا شد به سام کلانتری کارگردان و تهیه کنندگان محمد شکیبانیا، محسن شاه محمد میراب برای فیلم «جایی برای فرشته ها نیست».
**سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو به «روز صفر»
همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم «نگاه نو» اهدا شد به «روز صفر» به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید ملکان که این تهیه کننده در مراسم اختتامیه حضور نداشت.
**اهدای سیمرغ سلیمانی به فیلم «آبادان یازده 60»
همچنین در ادامه با پخش نماهنگی یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی گرامی داشته شد و پس از آن تندیس ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی در آستانه چهلمین سالروز شهادت سردار وطن و یارانش به بهترین فیلم با مضمون «جهاد و مقاومت» از بین آثار بهنمایش درآمده به فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» اهدا شد.
**بهترین جلوه های ویژه: محمد برادران برای «خروج»
در ادامه بخش اهدای سیمرغ بخش سودای سیمرغ آغاز شد و سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری به محمد برادران برای فیلم «خروج» اهدا شد.
**بهترین جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای «روز صفر»
در ادامه نیز سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر» اهدا شد.
**بهترین جلوه های ویژه: مهرداد میرکیانی برای «خروج»
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی نیز به «مهرداد میرکیانی» برای فیلم سینمایی «خروج» تعلق گرفت.
**بهترین طراحی لباس: امیر ملک پور برای «روز صفر»
به گزارش فارس، همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به امیر ملکپور برای فیلم «روز صفر» اهدا شد.
**بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم برای «خورشید»
همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به «کیوان مقدم» برای فیلم خورشید تعلق گرفت.
**بهترین صدا: مهدی صالح کرمانی برای «شنای پروانه»
در ادامه سیمرغ بلورین بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی برای فیلم سینمایی «شنای پروانه» تعلق گرفت.
**بهترین صداگذار: آرش قاسمی برای «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای فیلم سینمایی «شنای پروانه» تعلق گرفت.
**بهترین موسیقی: بامداد افشار برای «پوست»
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به بامداد افشار برای فیلم «پوست» اهدا شد.
**بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه» تعلق گرفت.
**بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای «تومان»
سیمرغ بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم سینمایی «تومان» اهدا شد.
**بهترین بازیگر نقش مکمل زن: طناز طباطبایی برای «شنای پروانه»
سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن به «طناز طباطبایی» برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.
**بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: امیر آقایی برای «شنای پروانه»
سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به «امیر آقایی» برای فیلم «شنای پروانه» تعلق گرفت.
**بهترین بازیگر زن: نازنین احمدی برای «ابر بارانش گرفته»
سیمرغ بهترین بازیگر زن به «نازنین احمدی» برای فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» تعلق گرفت.
**بهترین بازیگر مرد: پیمان معادی برای «درخت گردو»
سیمرغ بهترین بازیگر مرد به «پیمان معادی» برای فیلم سینمایی «درخت گردو» تعلق گرفت.
**بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید»
سیمرغ بلورین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم سینمایی «خورشید» اهدا شد.
**سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: بهرام و بهمن ارک برای «پوست»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش هنر و تجربه به بهرام و بهمن ارک برای فیلم سینمایی «پوست» تعلق گرفت.
**جایزه ویژه هیات داوران: سعید ملکان برای «روز صفر»
جایزه ویژه هیات داوران به سعید ملکان برای فیلم سینمایی «روز صفر» تعلق گرفت.
**سیمرغ بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان برای «درخت گردو»
سیمرغ بهترین کارگردانی به «محمدحسین مهدویان» برای فیلم سینمایی «درخت گردو» اهدا شد.
**سیمرغ بلورین بهترین فیلم: امیر بنان و مجید مجیدی برای «خورشید»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم سینمایی «خورشید»
**سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: سعید ملکان برای «روز صفر»
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم سینمایی «روز صفر» ساخته سعید ملکان تعلق گرفت.
**سیمرغ بلورین فیلم برگزیده مردم: رسول صدرعاملی برای «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین فیلم برگزیده آراء مردمی به رسول صدرعاملی برای فیلم سینمایی «شنای پروانه» تعلق گرفت.
منبع: اکوفارس
کلیدواژه: سیمرغ بلورین بهترین فیلم بهترین بازیگر نقش مکمل بهترین جلوه های ویژه سیمرغ بهترین بازیگر سیمرغ بلورین فیلم برای فیلم سینمایی مجید مجیدی سعید ملکان بهترین طراحی شنای پروانه اهدای سیمرغ فیلم کوتاه اهدا شد درخت گردو تعلق گرفت نگاه نو روز صفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562